Alla inlägg den 3 februari 2011

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 3 februari 2011 19:13

Efter morgonsamlingen och uppropet började några med att läsa en sångtext av ABBA och andra läste i Kiwiböckerna. Eleverna håller på att lära sing låten "Ring ring" av ABBA och fick därför lyssna på låten samtidigt som de fick läsa sångtexten. Här kan barnen klicka på play och läsa texten för att fortsätta öva när dom är hemma:


Tyst och död är telefon
Står där nästan som ett hån
Inte ringer du och säger älskling nu som du gjorde
Allting är så tyst mot förr
Ingen knackar på min dörr
Det som lockat mig frestar inte, nej, som det borde
Inget roar mig just nu
Ingen annan bara du


Ring ring, bara du slog en signal
Ring ring, tystnaden är så total
Ring ring, skingra den oro som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong ding-dong
Om du ring--ring--ringde en endaste gång
Om du ring--ring--ringde en endaste gång

Att en telefon kan va'
Lika tyst varenda dag
Om det vore så, det var nåt fel ändå, men dessvärre
Om den bara sa ett knyst
Om den inte blott var tyst
Om jag fick nån lön för nån enda bön av vår Herre
Inget roar mig just nu
Ingen annan bara du

Ring ring, bara du slog en signal
Ring ring, tystnaden är så total
Ring ring, skingra den oro som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong ding-dong
Om du ring--ring--ringde en endaste gång
Om du ring--ring--ringde en endaste gång



Efter att vi hade övat på låten ett par gånger, fortsatte vi med att räkna matte med hjälp av våra fantastiska talblock. När morgonrasten var slut skrev några vidare på sin berättelse om Kapten Huggtand, några hade idrott och några övade på klockans delar och tiden. Det blir verkligen jättebra berättelser, och idag under vår fruktstund fick vi lyssna till Henriks spännande berättelse.


Efter lunch tog vi fram våra sånghäften som vi ska lära oss till Cirkus Musikör. Vi övar just nu på låtar som heter bland annat "Badbollstango" och "Lindansaren". Om ett par månader får ni se det färdiga resultatet. Spännande!


Ha en trevlig kväll!

  


Ovido - Quiz & Flashcards