Alla inlägg under januari 2011

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 20 januari 2011 08:27

Dagen startade med slöjd för grupp 3 och vi andra fortsatte att arbeta med att beskriva. Idag var övningen att beskriva en miljö. Först gjorde vi det tillsammans. Alla fick bidra med en mening och här nedan ser ni resultatet.


Det handlar om tre björnungar som ger sig in i skogen.


När Fo, Koko och Lai kom in i skogen såg de svampar och bär. Bären var röda. Det var björnbär. De gick längre in i skogen och fick syn på vinbär. De såg också blåbär och de var lite blå. Koko ville smaka. Skogen var full av mat. Rätt vad det var hittade de en mobiltelefon. De tog den och gick längre in i skogen. Det var många träd i skogen. Det var äppelträd. Det var massor av gröna löv på träden. Då såg de äpplena som var röda. Sen gick de längre in i skogen. Där var jättemycket träd. När de gick ännu längre in i skogen hittade de en damm med fiskar. Solen började de gå ner men de fortsatte längre och längre in. Fåglarna sjöng. De hittade två par skor och Fo tog på sig dem. De gick längre och längre in i skogen. Det var mörkt och de träffade på några vargar.

Efter den gemensamma berättelsen tränade alla på att skriva egna texter som beskrev miljö. På lektionen efter rast var det idrott och matematik. Vi tränar intensivt med talblocken för att utveckla förståelse för vad som händer när man adderar och subtraherar på olika nivåer. När alla kommit i efter lunchrasten kom Christine och redovisade resultaten av avkodningsträningen i läsning. Alla hade förbättrat sitt personliga resultat.   Jättekul!

Idag startade vi arbetet med vår musikal. Vi diskuterade hur och vad vi skall göra. Det var många som var aktiva i planeringen och ser fram emot att visa upp resultatet. Dagen avslutades med massage och lugn musik som vanligt.


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 19 januari 2011 13:56

Onsdagens morgon bjöd på engelsk födelsedagssång till eleven som fyllde år, vi drog blad på almanackan och såg att Henrik hade namnsdag därefter pratade vi om hur man skriver en beskrivning av något. Eleverna fick fortsätta att skriva beskrivningar i sin skrivböcker. Det finns beskrivningar av böcker, husdjur, leksaker, TV-spel m.m

Efter rasten hade en tredjedel slöjd och övrig arbetade med matte.

På matten arbetar vi vidare med det som var och en tränar på. Kom ihåg att man kan få hjälp med att träna matte på datan genom att gå in på mattebiten eller kunskapsstjärnan.

När vi ätit lunch var det tid för idrott och matte.


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 18 januari 2011 15:24

Nu är det som vanligt med läsgrupper och läsläxa. Vi startade med läsgrupperna på morgonen efter en introduktion om kunskapsmålen i matematik och mäta tid. Vi berättade för eleverna att skolverket bestämmer vad alla barn i Sverige ska kunna och att det står  i en bok som vi måste läsa och följa. Idag pratade vi om målet att kunna mäta tid. För att mäta tid och berätta om det behöver man kunna olika ord och uttryck som beskriver tid. Man måste också kunna läsa av olika tidmätare för att kunna uppskatta och jämföra tid. Tidigare har elevrna fått bedöma sig själva och skriva ner vad de kan och vad de behöver träna på. Det stämde riktigt bra med vad vi tycker. Idag fick eleverna chansen att komma med förslag på hur vi ska arbeta. Ett förslag var att arbeta med uppgifter och ett annat var att arbeta två och två med att förhöra varandra. Bra tyckte vi. Efter rast arbetade vi med uppgifter och några förhörde varandra. Vi håller på med den lokala planen för tid som ska läggas in i unikum. När den är klar och inlagd kan ni läsa om elevernas mål och arbete. På eftermiddagen hade 2-3AB idrott och 1AB arbetade med att räkna.  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 17 januari 2011 13:38

Ny vecka och nya utmaningar. Morgonen startade härligt. Alla satt ner i samlingen och småpratade och hade det trevligt, när vi sen startade blev det alldeles tyst. Måndag morgon brukar vi göra en återblick på förra veckans aktiviteter och så skedde idag också. Med hjälp av bloggen mindes vi vad vi hade arbetat med. Katrin som var tillbaka berättade lite om sin semester och Emma berättade om sin. Då var det flera som blev påminda om liknande upplevelser och ville berätta om dem. Återigen vill vi berömma alla som var så duktiga på att lyssna, räcka upp handen och sitta lugnt. Vi hade engelska och repeterade klockan och hel timme samt tittade på filmen "Green Anaconda". När vi ser på film har alla som uppgift att lyssna efter engelska ord. Green Anaconda har vi sett flera gånger och pratat om orden. För att det ska vara lättare att lyssna och sitta lugnt pausar vi med koordinationsövningar. Lektionen avslutades med att arbeta färdigt med berättelsen om Björnatass, skrivstil och välskrivning.  Efter rast gick 1AB till slöjd och vi andra hade matematik. På eftermiddagen hade vi olweusråd och pratade om hur en kompis ska vara. Dagen avslutades med elevens val och massage.

    

Fin snögubbe.

  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 14 januari 2011 13:38

Fredagsmorgonen starade Emily med att låta fler läsa upp sina sagor om riddaren Björntass. Det är många som vill läsa upp sina sagor eller få dem upplästa. Vi fortsatte med att skriva färdigt, jobba med arbetschema och skriva skrivstil. Nästa lektion hade vi tema tid och fokuserade på tidmätaren klockan. Vi startade med att hålla andan i en minut för att få en uppfattning om hur lång en minut är. Det var inte lätt att hålla andan så länge. Därefter repeterade vi klockans delar, hoppräknade på 5an och gick igenom alla klockslagen. Slutligen arbetade alla med övningsblad för att befästa kunskaperna. Klockan elva var många jättehungriga och då var det också dags för lunch, makaroner och korv och sen var skoladagen slut.  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 13 januari 2011 14:36

Vi startade i stor stil med almanackan och fortsatte med koordinationsövningar. Vi var lite ringrostiga men efter ett tag gick det bättre. När alla fått röra på sig lite var vi beredda att lyssna på de spännande sluten på riddarsagan. Oj! vilka härliga berättelser. Kamraterna fick berätta vad de tyckte varit bra i sagan. Det kom kommentarer som;

- Bra fantasi.

- Läste bra.

- Bra beskrivning.

- Bra saga.

Det känns så bra med positiv respons. Den tid som var kvar utnjyttjade vi till att skriva färdigt, träna på att läsa sin egen text, skrivstil och välskrivning. Efter rast var det idrott för halva gänget och andra halvan jobbade med matte. Först gjorde vi kluringar och några berättade hur de hade kommit fram till lösningen därefter räknade vi. Det var bild på eftermiddagen och då gjorde vi snöflingor. Snöflingan skulle färgläggas i den kalla färgfamiljen blå. När alla var färdiga satte vi upp alsterna i fönstret till allas beskådan. Den sista halvtimman dansade vi ut julen, åt fruktsallad och pepparkakor.

    

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 12 januari 2011 18:40

 Idag startade Emily med att berätta en saga om den modige riddaren Björntass. Han skulle rädda byn från en drake. Sagan slutade när Björntass var på väg mot draken. Elevernas uppgift blev då såklart att skriva sitt eget slut på sagan. Det ska bli spännande att höra alla berättelser om hur de gick för Björntass. Efter rast började vi lektionen med matekluringar innan vi fortsatte med att räkna. Arbetet avslutades med en lek med de geometriska formerna. Grupp 2AB hade textilslöjd för första gången. När lunchrasten var slut gick 1 och 3AB på idrott och 2AB hade matte med kluringar och räkna med talblock.

 

Fin snögubbe!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 11 januari 2011 13:49

Härligt att träffa alla elever igen. Vi startade med att gratulera 3 födelsedagsbarn efter upprop. Alla fick sedan gissa vad jag fått i julklapp. Det gick snabbt att komma fram till att det var en resa till Egypten. Sen visade jag bilder från min resa.

Den gycklande guden som hade i uppgift att vara hoa kvinnorna när de skulle föda barn och skoja så att de glömde bort smärtan.

  En fin handukselefant.  

Därefter var det elevernas tur att skriva gåtor om sitt lov. De kunde välja på att skriva om en sak eller händelse. Alla läste upp sina gåtor för kompisarna. På matten startade vi med kluringar. Man funderade först själv och sedan diskuterade med en kompis. Till slut gick vi igenom uppgifterna  tillsammans och diskuterade hur man tänkte för att komma på svaret.

     

På eftermiddagen pratade vi om tid och funderade över vad det är. Vad är tid? Vilka olika sorters tidmätare finns det? Är almanackan en tidmätare? Är det bra att kunna mäta tid?

Sedan repeterade vi årstider och månader samt hela klockan.  För att få hjälp att att räkna ut vad klockan är hoppräknade vi på 5-ans tabell. En bra sida att att träna på klockan är

www.kunskapsjärnan.se

    Kreativt skapande.  


Ovido - Quiz & Flashcards