Alla inlägg under mars 2011
Läsgrupper som en vanlig tisdags morgon och fortsatt arbete med ng-ljudet.
Vi bakar i en ugn.
Regnet faller sakta ner.
Tanten vinkar från balkongen.
Jag bor i en bank.
På matten arbetade vi vidare med individuell träning samt ental, tiotal, hälften, dubbelt, udda tal och jämna tal.
Hälften: Jag har sex ballonger och hälften går sönder. Hur många ballonger har jag kvar?
Svar: Jag har tre ballonger kvar.
Dubbelt: Kalle har köpt två blommor till sin mamma och dubbelt så många till sin mormor. Hur många blommor har Kalle köpt till sin mormor?
Svar: Kalle har köpt fyra blommor till sin mormor.
Udda tal: 1, 3, 5, 7, 9, 11
Jämna tal: 2, 4, 6, 8, 10, 12
När vi haft lunchrast jobbade vi med kilo (kg), hekto (hg), gram (g).
1kg=1000g
2kg=2000g
1kg=10hg
Morgonen startade med träning av Michelangelo, därefter blev det engelska där vi tränade på vad några olika djur heter på engelska. Lektionen avslutades med läsförståelse och arbetsschema i svenska.
Efter rasten var det dags för sångsamling med temat melodifestivalen.
Det var roligt och trevligt!
När vi kom in efter lunchrasten var det Olweus, där pratade vi om att man inte ska gå i andras väskor, lådor m.m Diskussionen handlade också om vad man kallas om man tar saker från någon annan, en tjuv. Vi kom överens om att man inte går i varandras väskor, lådor m.m
Fredag igen, tänk vad tiden går fort. På morgonen hade vi läsgrupper samt arbetade med ng-ljudet och läsförståelse. Efter rasten jobbade vi med att balansera och hitta jämvikten på våra balansbrädor. Vi provade också hur det blev när stödpunkten inte var i mitten.
Trevlig helg!
Slöjd på morgonen för 3AB och matematik för övriga. Vi fortsätter att träna och träna det var och en ska kunna. Nu är alla tester klara och vi kan se att vi har koll på var eleverna befinner sig och att de tränar på rätt saker. De som håller på med växling över tiotal gör det gerenerellt ganska länge eftersom det tar tid att automatisera sätt att tänka. När man växlar ska man först fylla ut till tio eller dra från till tio innan man fortsätter. Det tar tid att automatisera men när man väl lärt sig, går huvudräkningen i racerfart. Några håller på med tal upp till 1000. Vi repeterar udda och jämnt. Idag skulle eleverna komma på udda och jämna tal som var mellan 20-100. Tidigare har vi mest pratat om tal mellan 0-10. Nytt för denna veckan är begreppet DUBBELT.
På eftermiddagen hade vi rättstavning. Alla har fått hem testerna för påskrift och träna på de ord som var felstavade. Efter testet tränade vi Cirkus Musikör.
Vi fortsätter med våra läsgrupper på morgonen och övriga arbetade med ng-ljud, läsförståelse och huset.
Resten av dagen bestod av matte, idrott och slöjd. På matten pratade vi om hälften och dubbelt samt arbetade vidare individuellt med det var och en behöver träna på.
Läsgrupper och träning på ng-ljud inledde morgonen. När vi haft rast var det dags för matte och idrott. På matten tränade vi på udda och jämna tal samt talmönster.
Udda tal: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37
Jämna tal: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36
Exempel på talmönster: 9, 8, 7, _, _, _,
1, 2, 3, _, _, _,
2, 4, 6, _, _, _
Efter lunchrasten jobbade vi med hekto och kilo.
1kg=10hg
10hg=1kg
2kg=20hg
20hg=2kg
3kg=30hg
30hg=3kg
4kg=40hg
40hg=4kg
5kg=50hg
50hg=5kg
6kg=60hg
60hg=6kg
7kg=70hg
70hg=7kg
8kg=80hg
80hg=8kg
9kg=90hg
90hg=9kg
10kg=100hg
100hg=10kg
17hg=1kg och 7hg
25hg=2kg och 5hg
76hg=7kg och 6hg
4hg+6hg=10hg=1kg
2kg+3kg=5kg=50hg
40kg+20hg=40kg+2kg=42kg
Vi startade med en återblick på förra veckans arbete. Det blev repetition på ng-ljud, udda och jämnt och kilo och hekto. På engelskan övade vi på djur. Till sist sjöng vi "Michelangelo". Under frukten kom Eva in och pratade med eleverna om att hålla snyggt på toaletterna. Det är ingen som tycker det är trevligt med smutsiga toaletter. Efter rast gick 2ab till slöjden och resten hade matematik. Nu har alla elever gjort matteprovet MGF. På eftermiddagen räknade vi ljuskoppar och nu har vi 41365. Det blev inget klassråd för ingen hade lämnat in några frågor så vi hoppade direkt till elevens val. Några dansade andra lekte och spelade på datorn.
Veckans sista läsgrupper fick sina läsläxor. Vi gick igenom ett nytt ljud, när nk kommer efter varandra. Exempelvis bank, bänk, anka, banka, stänkte.
När vi haft rast fortsatte vi med väga och balansera. Vi gjorde experiment med en "gungbräda" och klossar. Det skulle vara jämvikt.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 |
|||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 |
|||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|