Alla inlägg under mars 2011

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 10 mars 2011 17:54

Dagen har som vanligt varit fylld till bredden med aktiviteter. Den startade med slöjd och matematik. Idag startade vi med testet MGF i matematik. Det ska visa om om man kan begrepp somm lång, längre, längst, hög, högre högst, tung, tyngre, tyngst och andra lägesord. Hur man tänker när man ser och jämför area och geometriska figurer. En uppgift var att lista ut om två klumpar med lika mycket lera ändrade sin vikt om man plattade till dem.


Det blev "innerast" idag för dem som tyckte att det var kallt ruggigt. Efter rast var det idrott och matematik för slöjdarna.


Eftermiddagen bjöd träning på Cirkus Musikör och så kom Ulrika och berättade om musikskolan och visade hur man spelar fiol.


Ulrika skrev upp adressen till Dunkers där man kan se vilka olika aktiviteter som finns där samt vilka olika instrument man kan spela.

På söndag är det "Dunkers Unga" DU- dagen, då kan mankomma och titta, lyssna och prova på olika instrument. Det är olika tider för de olika sakerna så de exakta tiderna kan ni se på adressen till dunkers. Det börjar 10:00! Klockan 15:00 spelar drumcorps.

Adressen är www.dunkersunga.se


     


Under dagen har vi också hunnit börja träna på den melodifestivalsång som vi ska framföra på nästa sångsamling. Den låt som fick flest röster var :

Michelangelo med Björn Skifs som sjöng den 1975





Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig
Fast bliderna är många har ingen av dom lyckats mej
Bilderna saknar ju skärpa och stil
Och gör inte rätt visa åt din profil
En tanke når mig långt ifrån
Jag slår mig ner vid min telefon

Michelangelo kan du svara på
Hur du gjorde dom alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo men så svara då
Kan du komma hit och ta med stafilt och måla av min vän
Ohh


Om han kunde visa hela världen hur du ler
Så skulle mona-lisa be om att få plockas ner
Ohh
Du skulle ta henne plats som legend
Med fräknar på näsan blev du lika känd
Som mästaren nån stans ifrån
Var snäll och svara I telefon


Michelangelo kan du svara på
Hur du gjorde dom alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo men så svara då
Kan du komma hit och ta med staflit och måla av min vän
Ohhh


Yhea yhea ohh
Du skulle ta hennes plats som legend
Med fräknar på näsan blev du lika känd
Som mästaren nån stans ifrån
Var snäll och svara I telefon


Michelangelo men så svara då
Michelangelo men men men så svara då


Mi-i-i-i-ichelangelo men men så svara då
X3




Av Katrin och Hanne, klass2ab - 9 mars 2011 12:16

Vi fortsatte med nya  ljud, idag var det g-ljudet!

  


Efter rasten var det slöjd och matte. Vi arbetade med udda och jämna tal samt hälften och dubbelt.


Exempelvis: Vi har en banan och vill ha dubbelt så många. Hur många bananer vill vi ha?

Svar: 2 stycken bananer.


Vi har 10 ärtor och vill ha hälften så många ärtor. Hur många ärtor vill vi ha?

Svar: 5 stycken ärtor.


Passa på att prata hälften och dubbelt när ni tar grönsaker, frukt, godis eller liknande!


Då vi haft lunchrast var det idrott och mattediagnos!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 8 mars 2011 15:20

Idag har vi börjat prata om ng-ljudet! Det var jättespännande!

    


Efter rasten gjorde vi en mattediagnos och tränade på udda och jämna tal.

Udda tal: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37.......

Jämna tal: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36........


När vi haft lunchrast jobbade vi vidare med kg och hg.

1kg=10hg

2kg=20hg

30hg=3kg

40hg=4kg


  

Äntligen måndag! Härligt att vara tillbaka i skolan.

Vi började morgonen med ett upprop och så sjöng vi givetvis för Marcus som fyllde år den 6:e mars. Vi hurrade 9 gånger för honom.

  

Efter det lästränade några med Katrin och Emily och några fick lära sig lite om djur på engelska. Vi fick bland annat reda på att en elefant heter an elephant på engelska. Här kan ni se klippet igen:


















Efter rasten gjorde alla eleverna ett läsförståelsetest. Vi har övat mycket på läsförståelse och hoppas på goda resultat. När man var färdig med testet fick man jobba med matte och bygga tal med hjälp av talblocken.

Efter lunch var det dags att räkna alla ljuskoppar som vi samlat på oss under veckorna. Innan vi började räkna hade vi hela 33.600 ljuskoppar. Wow! Men nu är vi uppe i ännu mer. Vi har 36.652 ljuskoppar! Vi har aldrig sett så många ljuskoppar förut.

  

Efter att vi hade räknat färdigt hade vi elevråd. Nea var ordförande och Emilie var sekreterare. Vi gick igenom förra veckans protokoll och gick igenom veckans nya frågor. Vi gjorde även en kartlägging över skolgården och var det sker flest bråk och varför.

När klubban hade avslutat elevernas råd var det dags för elevens val. Några av tjejerna visade upp fantastiska danser.

Det var allt för idag! Ha en fortsatt trevlig dag!





Av Katrin och Hanne, klass2ab - 4 mars 2011 18:39

Sista dagen på veckan och kort dag. Första lektionen startade med läsgrupper samling och läsförståelse. De nya böckerna med övningar som utvecklar förmågan att läsa och förstå är populära att jobba i. Nästa lektion hade vi sett fram emot eftersom den skulle handla om att balansera och väga. Delarna i temat kallas för uppdrag och varje uppdrag har ett bestämt mål som ska vara tydligt för eleverna. Målet i första uppdraget är att lära sig begreppen balans, jämvikt och stödpunkt.  Vi startade med att prata om orden och vad eleverna har för erfarenhet av balans samt ställa frågan; Vad vet vi om balans och jämvikt?  Vilka frågor vill vi ställa? Detta skrev vi upp på stora papper för att ha som komihåg.  Därefter skulle vi experimentera. Första experimentet gick ut på att balansera en pappersfjäril på en penna. Svårighetsgraden ökade då eleverna fick vars ett gem att sätt på fjärilen och ändå kunna få den i balans. Uppgiften var att fundera över vad som hände och kunna förklara det. Vi pratade om vad vi gjorde under tiden och alla var väldigt fokuserade. En av eleverna kom också på att om man flyttade stödpunkten blev det lättare att balansera. Bra gjort! Det inspirerade andra och vi fick intressanta saker att prova. I samtalen gjorde vi förutsägelser, argumenterade och förklarade. Efter experimentet skrev alla ner sina iakttagelser. Några av våra fjärilar som vi klippt ut. Här finns ett roligt balansexperiment på denna adressen; www.fysik.org


        

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 3 mars 2011 19:18

Efter samlingen tränade vi på "lästal" (man kan också säga räknehändelse eller räknesaga). Därefter jobbade vi vidare med matte. Grupp 3AB hade textilslöjd!

När vi haft rast hade två tredjedelar av klassen idrott och en tredjedel hade matte där vi gjorde diagnos 1.

När den goda ärtsoppan hade hamnat i magen så var det dags för rast. Då alla kom in och var mätta och pigga gjorde vi en rättstavningstest.

Då vi var klara med rättstavningen pratade vi om att elever och föräldrar kan rösta om bästa melodifestivalen genom tiderna på bloggen. En fråga som kom var: - Vilket år var det första gången som melodifestivalen gick? Vi fick givetvis ta reda på det.

 Sverige var för första gången med i Eurovision Song Contest 1958, vilket var den tredje omgången



Sverige
 
  
  
Framträdanden
Antal framträdanden51 (2011)
Debutår1958
Bästa resultat1, 1974, 1984, 1991, 1999
  
  
  
  
 
 
 
Så här lät det första bidraget:
Bidraget 1959 som Sverige skickade:
Bidraget till London 1960
Vi tränade vidare på Cirkus Musikör och avslutade med massage!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 2 mars 2011 13:08

Dagen startade med samling och almanackan. Vi behöver fortfarande repetera månader, dagar och årstider. Vi ger oss inte förrän kunskapen sitter där. Vi fortsatte med läsgrupper och städa lådor. Då eleverna städat sina lådor fortsatte de med läsförståelse. När vi har läsgrupper pratar vi om vad vi kan dra för slutsatser av texten. Detta för att träna läsförståelsen och reflektera över vad textens sammanhang kan berätta för oss. Ibland är det svårt att lista ut vad som står "mellan raderna". På mellanpasset hade grupp 1-2 AB matematik. Då gick vi igenom vad de olika siffrorna är värda i ett tal ex i talet 18 är åttan värd åtta och ettan värd tio. På eftemiddagen arbetade grupp 2 AB med matematik. Vi har startat med diagnoser i matematik. 

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 1 mars 2011 13:54

Jaaaaaaa! Det är vår! Första vårmånaden. Vi jublar.

På mogonen räknade vi de sista ljuskopparna och har vi kommit upp i 33.600 Bra jobbat! När vi räknar ut hur många koppar det är tillsammans använder vi uppställning av talen under varandra: 15000

                                                  
    +  1300 

                                                  
       16300

Vi pratar om vilken plats entalen, tiotalen, hundratalen och tusentalen har och att man startar med att ränkna entalen.

    

Medan läsgrupperna redovisade läxan och fick ny läxa, arbetade vi andra med läsförståelse. Idag har alla fått en arbetsbok där man tränar läsförståelse. Det jobbades friskt i den. På matematiken efter rast hade vi matematik. Idag har vi startat med vårens mattediagnoser. I eftermiddag fortsatte vi med vikt och dagens mål var att kunna förkortningarna kg och hg samt att 1kg =10hg. Eleverna arbetade med begreppen tung, tyngre tyngst och omvandla. Vi diskuterade vad det är man väger i kg och hg. Vi uppmanade eleverna att kolla vad som finns i affären som man väger i kg och hg. De som ville fick väga sig på skolsköterskans våg.

    

Ovido - Quiz & Flashcards