Senaste inläggen

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 4 februari 2011 11:38

Vi började dagen med att ha läsgrupper med några elever och resten av eleverna hade läsförståelse. Här är ett exempel på hur just denna läsförståelseuppgiften såg ut:


Det var en gång en prins som ville ( förgifta, gifta, gömma) sig.

Men han ville ha en riktig prinsessa

och därför ( rastade, rostade, reste) han

världen runt för att finna en.


Man ska alltså stryka under rätt ord i parenteserna.


Efter rasten hade vi en utvärdering av tid och några hade indivuduella Olweussamtal med Katrin. Där går vi igenom vad mobbing egentligen är, för att öka förståelsen. Under utvärderingen fick vi reda på att många tycker att de har lärt sig en del nya saker sedan sist. De tycker att övningarna har varit bra och några har tyckt om att få öva på det hemma.


  


Ha en trevlig helg!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 3 februari 2011 19:13

Efter morgonsamlingen och uppropet började några med att läsa en sångtext av ABBA och andra läste i Kiwiböckerna. Eleverna håller på att lära sing låten "Ring ring" av ABBA och fick därför lyssna på låten samtidigt som de fick läsa sångtexten. Här kan barnen klicka på play och läsa texten för att fortsätta öva när dom är hemma:


Tyst och död är telefon
Står där nästan som ett hån
Inte ringer du och säger älskling nu som du gjorde
Allting är så tyst mot förr
Ingen knackar på min dörr
Det som lockat mig frestar inte, nej, som det borde
Inget roar mig just nu
Ingen annan bara du


Ring ring, bara du slog en signal
Ring ring, tystnaden är så total
Ring ring, skingra den oro som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong ding-dong
Om du ring--ring--ringde en endaste gång
Om du ring--ring--ringde en endaste gång

Att en telefon kan va'
Lika tyst varenda dag
Om det vore så, det var nåt fel ändå, men dessvärre
Om den bara sa ett knyst
Om den inte blott var tyst
Om jag fick nån lön för nån enda bön av vår Herre
Inget roar mig just nu
Ingen annan bara du

Ring ring, bara du slog en signal
Ring ring, tystnaden är så total
Ring ring, skingra den oro som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong ding-dong
Om du ring--ring--ringde en endaste gång
Om du ring--ring--ringde en endaste gång



Efter att vi hade övat på låten ett par gånger, fortsatte vi med att räkna matte med hjälp av våra fantastiska talblock. När morgonrasten var slut skrev några vidare på sin berättelse om Kapten Huggtand, några hade idrott och några övade på klockans delar och tiden. Det blir verkligen jättebra berättelser, och idag under vår fruktstund fick vi lyssna till Henriks spännande berättelse.


Efter lunch tog vi fram våra sånghäften som vi ska lära oss till Cirkus Musikör. Vi övar just nu på låtar som heter bland annat "Badbollstango" och "Lindansaren". Om ett par månader får ni se det färdiga resultatet. Spännande!


Ha en trevlig kväll!

  


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 2 februari 2011 11:58

Vi började dagen med att ha ett upprop. Många elever är sjuka just nu så därför är vi en lite mindre skara. Efter samlingen hade några barn Kiwiläsning och andra räknade matte med hjälp av talblocken.


Efter rasten fick alla barnen lyssna på en berättesle om Kapten Huggtand och hans äventyr som skulle ta honom till skattkistan. Alla eleverna fick sedan fortsätta att skriva slutet på berätteslen med hjälp av sin egen fantasi. Det vi övar på är att beskriva personer, miljö och ting. Alla tycker att det är roligt med våra fortsättningsberättelser och fantasin sprudlar.



Efter lunchen hade några idrott och resten fortsatte med matematiken och talblocken. Dagen avslutades som vanligt med lugn musik och avslappning.  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 1 februari 2011 14:06

Vi startade dagen med att sjunga för Aidi på hennes 9-de födelsedag. Aidi önskade den engelska födelsedagssången "Happy Birthday". Det blev nio hurra också.

  

Tisdag är inlämningsdag för matematikläxan och det var många som varit duktiga och kommit ihåg att ta den med. Vi fortsatte med att skriva och beskriva samt läsläxor. Efter rast var det dax för prov på klockan. De som ville fick hjälp med att läsa den del som bestod i att beräkna tid. Efterhand som eleverna blev klara fick de gå och läsa en bok, lämna lånebok och låna ny.

  

På eftermiddagen var det idrott och matte. Vi tränade på att växla över tiotal. Man fyller ut till nytt tiotal och därefter lägger till resten eller drar ifrån. Detta lägger vi med talblocken för att få förståelse för vad som händer. Dagen avslutades med avslappning.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 31 januari 2011 15:37

Härligt med ny vecka och kul att se eleverna igen. Vi startade med att räkna ljuskoppa,r så nu är vi uppe i 17004. Det tar sig sa...När vi läst almanackan, sjungit månadssången, kollat närvaro och delat ut rättade arbeten och satt in dem i pärmarna så repeterade vi förra veckans arbete. Det var många matteord och andra begrepp som vi behövde träna och förstå innebörden av. Efter rast hade alla matematik för textilslöjdsläraren hade sjuka barn. På eftermiddagen hade vi olweusråd och tränade på att säga förlåt. Vi repeterade hur en kompis ska vara, mobbningsreglerna och gav varandra komplimanger. Därefter var det extramatematik och elevens val. Efter klockan ska vi träna på månader och dagar. Här är en adress till bra träning. http://www.winzell.se/clown/manader.html


   Jag startade dagen med att torka strategiska ställen med sprit. Så här i förkylnings- och magsjuketider.  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 28 januari 2011 11:47

Tänk fredag igen!

De sista läsgrupperna fick sina Kiwiböcker idag, vi pratade om almanackan på samlingen. Med hjälp av almanackan pratade vi om dagarna, månaderna, årstiderna, hur många dagar det är på ett år, hur många veckor det är på ett år, när det är skottår m.m.

Därefter skrev vi berättelser med beskrivningar.

När vi hade haft rast jobbade vi med matte och tiden.

Tänk på att ni kan träna på klockan på kunskapsstjärnan!


En länk till en sång om klockan:

http://www.youtube.com/watch?v=7C9wiUJ2fL0


Trevlig helg!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 27 januari 2011 11:57

Slöjd för grupp 3AB och matematik för oss andra. Vi tränar på växling. Det innebär att man adderar och subtraherar över tiotalen. Ett enkelt sätt att träna in är att först fylla ut till tio och sedan gå vidare eller subtrahera till närmaste tiotal och sedan fortsätta minska. Räknar man så här kan man utnyttja sina kunskaper i tabellerna 0-10. Detta ska så småningom gå automatiskt men nu ska alla lägga talen med talblock för att förstå vad som händer. Lektionen avslutades med att vi talade om olika mönster i matematiken. Vi tittade på tallinjen och letade mönster, vi ritade geometriska former i olika mönster etc. Begreppet mönster förklarade vi med att det är något som återkommer t.ex 112  112  112  112 eller 2 4 6 8 10.  Efter förmiddagsrasten arbetade vi med matematik igen men med gruppen som varit på slöjd på morgonen. På lektionen efter lunch fortsatte vi med vårt musikalprojekt.

  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 26 januari 2011 17:20

När vi hade haft upprop räknade vi ljuskoppar. Därefter vägde vi säckarna med ljuskoppar från idag och igår så att vi kunde se vilken som var tyngst. Vi vägde också en pall, en liter juice, en spann med frukt och några frivilliga elever. Genom vårt vägande blev vi bekanta med orden kilo och hekto samt vilket är mest ett kilo eller två kilo osv. Vi räknade också ut skillnaden i vikt mellan olika saker.

      


När vi vägt färdigt skrev vi beskrivande berättelser.


De två återstående lektionerna ägnade vi åt slöjd, idrott och matte.


Ovido - Quiz & Flashcards