Senaste inläggen

Äntligen måndag! Härligt att vara tillbaka i skolan.

Vi började morgonen med ett upprop och så sjöng vi givetvis för Marcus som fyllde år den 6:e mars. Vi hurrade 9 gånger för honom.

  

Efter det lästränade några med Katrin och Emily och några fick lära sig lite om djur på engelska. Vi fick bland annat reda på att en elefant heter an elephant på engelska. Här kan ni se klippet igen:


















Efter rasten gjorde alla eleverna ett läsförståelsetest. Vi har övat mycket på läsförståelse och hoppas på goda resultat. När man var färdig med testet fick man jobba med matte och bygga tal med hjälp av talblocken.

Efter lunch var det dags att räkna alla ljuskoppar som vi samlat på oss under veckorna. Innan vi började räkna hade vi hela 33.600 ljuskoppar. Wow! Men nu är vi uppe i ännu mer. Vi har 36.652 ljuskoppar! Vi har aldrig sett så många ljuskoppar förut.

  

Efter att vi hade räknat färdigt hade vi elevråd. Nea var ordförande och Emilie var sekreterare. Vi gick igenom förra veckans protokoll och gick igenom veckans nya frågor. Vi gjorde även en kartlägging över skolgården och var det sker flest bråk och varför.

När klubban hade avslutat elevernas råd var det dags för elevens val. Några av tjejerna visade upp fantastiska danser.

Det var allt för idag! Ha en fortsatt trevlig dag!





Av Katrin och Hanne, klass2ab - 4 mars 2011 18:39

Sista dagen på veckan och kort dag. Första lektionen startade med läsgrupper samling och läsförståelse. De nya böckerna med övningar som utvecklar förmågan att läsa och förstå är populära att jobba i. Nästa lektion hade vi sett fram emot eftersom den skulle handla om att balansera och väga. Delarna i temat kallas för uppdrag och varje uppdrag har ett bestämt mål som ska vara tydligt för eleverna. Målet i första uppdraget är att lära sig begreppen balans, jämvikt och stödpunkt.  Vi startade med att prata om orden och vad eleverna har för erfarenhet av balans samt ställa frågan; Vad vet vi om balans och jämvikt?  Vilka frågor vill vi ställa? Detta skrev vi upp på stora papper för att ha som komihåg.  Därefter skulle vi experimentera. Första experimentet gick ut på att balansera en pappersfjäril på en penna. Svårighetsgraden ökade då eleverna fick vars ett gem att sätt på fjärilen och ändå kunna få den i balans. Uppgiften var att fundera över vad som hände och kunna förklara det. Vi pratade om vad vi gjorde under tiden och alla var väldigt fokuserade. En av eleverna kom också på att om man flyttade stödpunkten blev det lättare att balansera. Bra gjort! Det inspirerade andra och vi fick intressanta saker att prova. I samtalen gjorde vi förutsägelser, argumenterade och förklarade. Efter experimentet skrev alla ner sina iakttagelser. Några av våra fjärilar som vi klippt ut. Här finns ett roligt balansexperiment på denna adressen; www.fysik.org


        

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 3 mars 2011 19:18

Efter samlingen tränade vi på "lästal" (man kan också säga räknehändelse eller räknesaga). Därefter jobbade vi vidare med matte. Grupp 3AB hade textilslöjd!

När vi haft rast hade två tredjedelar av klassen idrott och en tredjedel hade matte där vi gjorde diagnos 1.

När den goda ärtsoppan hade hamnat i magen så var det dags för rast. Då alla kom in och var mätta och pigga gjorde vi en rättstavningstest.

Då vi var klara med rättstavningen pratade vi om att elever och föräldrar kan rösta om bästa melodifestivalen genom tiderna på bloggen. En fråga som kom var: - Vilket år var det första gången som melodifestivalen gick? Vi fick givetvis ta reda på det.

 Sverige var för första gången med i Eurovision Song Contest 1958, vilket var den tredje omgången



Sverige
 
  
  
Framträdanden
Antal framträdanden51 (2011)
Debutår1958
Bästa resultat1, 1974, 1984, 1991, 1999
  
  
  
  
 
 
 
Så här lät det första bidraget:
Bidraget 1959 som Sverige skickade:
Bidraget till London 1960
Vi tränade vidare på Cirkus Musikör och avslutade med massage!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 2 mars 2011 13:08

Dagen startade med samling och almanackan. Vi behöver fortfarande repetera månader, dagar och årstider. Vi ger oss inte förrän kunskapen sitter där. Vi fortsatte med läsgrupper och städa lådor. Då eleverna städat sina lådor fortsatte de med läsförståelse. När vi har läsgrupper pratar vi om vad vi kan dra för slutsatser av texten. Detta för att träna läsförståelsen och reflektera över vad textens sammanhang kan berätta för oss. Ibland är det svårt att lista ut vad som står "mellan raderna". På mellanpasset hade grupp 1-2 AB matematik. Då gick vi igenom vad de olika siffrorna är värda i ett tal ex i talet 18 är åttan värd åtta och ettan värd tio. På eftemiddagen arbetade grupp 2 AB med matematik. Vi har startat med diagnoser i matematik. 

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 1 mars 2011 13:54

Jaaaaaaa! Det är vår! Första vårmånaden. Vi jublar.

På mogonen räknade vi de sista ljuskopparna och har vi kommit upp i 33.600 Bra jobbat! När vi räknar ut hur många koppar det är tillsammans använder vi uppställning av talen under varandra: 15000

                                                  
    +  1300 

                                                  
       16300

Vi pratar om vilken plats entalen, tiotalen, hundratalen och tusentalen har och att man startar med att ränkna entalen.

    

Medan läsgrupperna redovisade läxan och fick ny läxa, arbetade vi andra med läsförståelse. Idag har alla fått en arbetsbok där man tränar läsförståelse. Det jobbades friskt i den. På matematiken efter rast hade vi matematik. Idag har vi startat med vårens mattediagnoser. I eftermiddag fortsatte vi med vikt och dagens mål var att kunna förkortningarna kg och hg samt att 1kg =10hg. Eleverna arbetade med begreppen tung, tyngre tyngst och omvandla. Vi diskuterade vad det är man väger i kg och hg. Vi uppmanade eleverna att kolla vad som finns i affären som man väger i kg och hg. De som ville fick väga sig på skolsköterskans våg.

    

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 28 februari 2011 20:05

Det var jättekul att träffa alla elever efter sportlovet. Det var kul att höra om allt  som barnen gjort under veckan. Tänk det är sista dagen i februari, vad dagarna går fort! Tre elever hade fyllt år under sportlovet så vi sjöng födelsedagssånger och hurrade nio gånger för var och en. De berättade också lite om sina födelsedagspresenter.

 

På engelskan tränade vi dagar, veckor, månader och datum.


http://www.youtube.com/watch?v=pi7J5qnXAeE


http://www.youtube.com/watch?v=3qIcu_RWuv0&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=7AvNq2CQnOI&feature=related


Eleverna fick lära sig ett nytt skrivprogram på datorn som heter  "Sym Writer". Det fungerar så att när man skriver ett ord kommer det upp en bild ovanför ordet. Det är lätt att förstå bilderna till substantiv och verb men lite svårare med alla mellanord. Jätteroligt med alla symboler. Man kan också få texten uppläst. Då placerar man markören framför ordet eller meningen och trycker sedan på högtalaren på listen. Det finns många andra finesser att lära efterhand.


Vi pratade om läsförståelse, vad det är och varför man behöver kunna det! För att träna läsförståelesen valde vi idag att läsa en en text och sedan ställa frågor på innehållet. Frågorna ställde vi på ett sådant sätt att man skulle lista ut svaret med hjälp av den information som man fick texten.


Efter rasten var det slöjd och matte, alla jobbar med det som de behöver träna på. På matematiken pratade vi om målen med arbetet. Några visste vilka mål de arbetade mot. De som inte visste vilka mål de hade, pratade vi med individuellt.  På slutet av lektionen arbetade vi med kluringar och geometri.

Dagens kluringar.

   



När vi hade haft lunchrast var det dags för Olweus. På dagens olweusråd startade vi med att presentera oss med vårt namn och en sak vi gjort under lovet. Det var lätt för alla att komma på något att säga. Så är inte alltid fallet. Därefter repeterade vi mobbningsreglerna, lekte en lek och pratade om mobbning. När vi diskuterar händelser är det förstås  utan att nämna några namn. Det kan man komma till oss och berätta när ingen annan hör på. Vi avslutade med kärleksrundan. Då vi ger en komplimang till kamraten till vänster om oss. Vi tränar på att variera komplimangerna för att vi ska tänka till och anstränga oss.

Därefter var det matte där vi bland annat räknade ljuskoppar.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 26 februari 2011 20:38

Snart ska vi börja öva till nästa sångsamling där temat är melodifestivalen.

Tipsa oss gärna om vilken låt ni tycker har varit den bästa låten i melodifestivalen genom tiderna. Det kan vara en låt i år eller en låt förra året eller en låt från vilket år som helst. Skriv en kommentar om vilken låt DU har tyckt bäst om genom tiderna!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 18 februari 2011 13:33

Sångsamling i idrottshallen var dagens höjdpunkt.

Vi bjöds på Markus du får inte stoppa köttbullar i näsan, Ring Ring,

Gimme Gimme Gimme, Honey Honey, Mamma Mia och Thank You For The Music.

Sexorna ordnade dansstopp, det var att vi lyssnade på ABBA musik och dansade till när de stannade musiken skulle alla stå still.

Efter rast fick de sista läsgrupperna sina nya läxor och vi andra arbetade med läsförståelse.


Vi önskar alla ett trevligt lov!

  


Ovido - Quiz & Flashcards