Senaste inläggen

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 26 april 2011 13:28

Oj, oj vad påsklovet gick fort. Nu har vi längtat eftetr varandra så det var roligt att träffas.

Morgonen började med samling, almanacka och tj-ljudet samt läsgrupper.

Efter rasten var det idrott och matte.

Några tränade på 5 hopp.

5  10  15  20  25  30  35  40  45  50


När vi haft lunchrast jobbade vi med balansera och väga. Jättespännade!

Alla skulle förutsäga vilken sak de trodde var lättast och lägga sakerna från lättast till tyngst.

   


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 15 april 2011 12:51

Efter rasten tittade vi på en film om högtider, traditioner och religioner. Vi pratade om vad man kan göra under de här tiderna och vad en religion är. Påsken är den högtid som kommer härnäst och därför talade vi också om hur påsken har uppkommit genom att gå långt tillbaka i tiden då Jesus fanns.


Här talar Hanne bland annat om Jesus och lärjungarna:



Ha nu ett underbart påsklov!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 13 april 2011 13:27

Under morgonen forsatte vi med J-ljuden och våra läsgrupper. Eftersom det var lite grått och regnigt vid förmiddagsrasten så passade de som ska vara med och sjunga och dansa till "Eye of the tiger" på att träna på det.


Efter rasten hade halva gruppen slöjd och andra halvan hade matematik med Hanne. Idag gick vi igenom 2:ans multiplikationstabell. Efter att alla hade räknat på bra avslutade vi lektionen med en kluring.


"Jag köpte en glass som kostade 27 kr. Då kom min kompis Kalle som också blev sugen på glass. Så jag bjöd honom på en likadan. Hur mycket kostade glassarna tillsammans? Och hur mycket fick jag tillbaka om jag betalade med en 100-lapp?"



Här är ett litet klipp från Hannes matte-lektion. Vi övar här på 2:ans tabell:


Ha en fortsatt trevlig dag!  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 12 april 2011 13:10

Hello!

Efter morgonsamlingen hade några elever läsgrupper och resten fortsatte med sina J-ljud. Här har ni en J-ljuds-mening: "Jag tycker att jätten Hjalmar jobbar duktigt under julen."

Under rasten var det många som stannade inne för att träna på vår dans och sång till "Eye of the tiger". Det börjar se riktigt bra ut!

Efter rasten gick ena gruppen av klassen till idrotten och resten räknade matte. Idag hade vi ett litet test på subtraktion och addition. Vi gick även igenom 2:ans tabell.


Efter lunchen fortsatte vi att prata om högtider och religioner. Just idag tog vi upp hur och varför kristna firar påsk. Vi fick även lyssna till en klassisk låt av J.S Bach som heter Matteus Passionen. Den handlade om Jesus liv. Eleverna fick sedan fundera över vilka känslor som dök upp under tiden de lyssnade på den. Många tyckte att det var en sorglig låt.


Här är en bild på Jesus på sin åsna och en bild på Bibeln:

     



 Ha en fortsatt trevlig dag!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 11 april 2011 16:25

Vi fick ihop 54 273 värmeljushållare!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 11 april 2011 14:13

Efter samlingen pratade vi engelska, vi tränade på fraser som:

Hello!

Good bye!

Hello everybody!

How are you today.

Good!

I hope so.


Därefter påbörjade vi vårt nya tema: Årets högtider och traditioner på våren.

De ord som vi ska kunna förklara efter temats slut är

Religion, högtid och tradition.

Tradition är något som återkommer likadant. Exempelvis familjetraditioner.


Förr såg människorna mycket fram emot våren då hönorna började värpa ägg och det kom mer mat och ny mat på borden.


Religionen som många i Sverige tillhör heter kristendom.

Vårens högtider är fastlagen.

Maria bebådelsedag, den dag som jungfru Maria fick besök av en ängel.


Påsken brukar vi relatera till Jesus. För mer än 2000 år sedan korsfästes Jesus. De som bestämde såg Jesus som ett hot.

Veckan före påsk kallades förr för stilla veckan, då var det extra viktigt att vara tyst och ta det lugnt. Till och med kyrkklockorna skulle ringa tystare.

Förr i tiden trodde man att påskkäringarna kunde flyga och att de hade sin flygsalva i sin kaffekittel på kvasten. Katten på kvasten trodde de var djävulen.

När folket trodde att någon var en häxa så utsatte de dem för vattenprovet, de band händer och fötter och slängde kvinnan i vattnet, flöt kvinnan så sa de att hon var en häxa.

Förr i tiden fick man inte göra något på långfredagen, inte arbeta, inte leka och inte göra något roligt.

På påskafton målade man ägg, en populär gåva var målade ägg eller ägg som man skrivit meddelande på.

Två populära lekar var äggpickning och rulla ägg.

Påskharen som finns nuförtiden kom inte till Sverige förrän slutet på 1800-talet.

Det var vanligt med smällare på påskafton för att skrämma bort häxor och andra väsen.


Valborg då vi tänder eldar kom till förr för att skrämma bort onda makter (häxor och troll) och rovdjuren eftersom alla djur precis hade kommit ut i sina hagar på bete.


Den första maj är en ganska ny tradition som började för 100 år sedan i USA.


 


När vi arbetade med matte jobbade vi först individuellt med de olika saker vi behöver träna på därefter tränade vi problemlösning tillsammans.

*Eva och Lena cyklar till badstranden. De startar hemifrån klockan 11. Efter 45 minuter är de framme. Hur dags är de vid badstranden?


Svar: De är vid badstranden 11:45


*Flickorna hyr varsin luftmadrass för 27 kronor stycket. Hur mycket betalar de sammanlagt?

27kr+27kr=54kr


Svar: De betalar 54 kronor sammanlagt.


*Eva betalar för båda. Hon lämnar fram två femtionlappar. Hur mycket får hon tillbaka?


50kr+50kr=100kr

100kr-54kr=46kr


Svar: Eva får 46 kronor tillbaka.


*Det kostar 5 kr att åka vattenrutschkana. Lena åker fyra gånger. Hur mycket ska hon betala?


5kr+5kr+5kr+5kr=20kr

kan också räkna ut det så här:

4x5kr=20kr


Svar: Det kostar 20 kronor för Lena att åka vattenrutschkana.


*Eva åker två gånger mer än Lena. Hur mycket ska Eva betala?


5kr+5kr+5kr+5kr+5kr+5kr=30kr

6x5kr=30kr


Svar: Eva ska betala 30 kronor.



Efter lunchen pratade vi om elevens val som det egentligen är tänkt. Eleverna fick

arbeta med det som de ville fördjupa sig i, det de ville veta mer om eller det de kände att de behövde träna extra på.



Av Katrin och Hanne, klass2ab - 8 april 2011 11:39

Härliga fredag!

Morgonen började med en samling. Därefter hade några elever läsgrupper och några tränade på J-ljudet. Innan rast sjöng vi för vår Elin. Hon visade sin nya kamera som hon hade fått.

 Två exempel på J-ljudsträning är:Hjulen snurrar på skateboarden. Det är jul i december.


Efter rasten fortsätte vi med vårt tema som handlar om att om att väga och balansera. Denna gången skulle vi göra en undersökning av vad som är tyngs, lättaste eller lika tungt och lika lätt. Eleverna fick förutsäga (gissa) innan de vägde sina olika saker, vad de trodde skulle väga mest eller minst. Eleverna var duktiga på att förutsäga. Här är några bilder från dagens NO-lektion.


                  


Ha en trelig helg!

  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 7 april 2011 13:26

En grå och och mulen torsdagsmorgon började med en samling. Sedan hade klassens ena grupp slöjd och den andra gruppen hade matematik. Vi fortsätter att arbeta med talblocken och repetera multiplikationstabellerna. Idag fick eleverna två nya kluringar att lösa. Den ena var: "I en korg låg det 5 påskägg, i varje påskägg låg det 7 godisbitar. Hur många godisbitar blir det tillsammans?" Den andra var: Bonden hade 5 hönor och varje höna värpte 4 ägg. Hur många ägg värpte de tillsammans?"

       

Efter lunchrasten hade hela klassen ett rättstavningstest. Några ord som eleverna skulle skriva på sitt papper var: Berg, jul och färg.

Dagen avslutades med att vi tränade på alla våra fina låtar till Cirkus Musikör. Idag var det några som hade med sig rekvisita.

    Efter att vi hade haft avslappning och massage tittade vi ut genom fönstret och såg solen skina. Klassen tycker att det är bra med vår.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Ovido - Quiz & Flashcards