Senaste inläggen

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 6 april 2011 13:19

Morgonen började med att några hade läsgrupper och några fortsatte med sina J-ljud med bland annat berättelsen om "Jätten Hjalamar". Efter rasten gick några elever till slöjden och några jobbade med matte med hjälp av talblocken. Under matematiklektionen tränade vi även på multiplikationstabellerna. Denna gången repeterade vi femmans tabell. Efter det fick alla eleverna ett papper med olika tal från 10:ans tabell.


En av läsgrupperna har gjort varsin bokrecension om en bok de har läst. Här har ni resultatet av detta:

         


På rasten efter lunchen tränade några på dansen och några på sången till "Eye of the tiger". Det ser och låter verkligen jättebra! De är så duktiga!

När rasten var slut gick några elever till idrotten och några stannade för att ha matematik. Där gick vi igenom samma sak som vi hade gått igenom med de som hade matte på morgonen.


En kluring att tänka på: Hanne har 10 kycklingar. Varje kyckling har 2 ben. Hur många ben har kycklingarna tillsammans?


Snart är det påsk!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 5 april 2011 13:26

Morgonen började med att några hade läsgrupper och några fortsatte med läsförståelse och våra J-ljud. Därefter samlades alla på ett långt fint led och vi gick gemensamt upp till bussen som skulle ta oss till Dunkers kulturhus i Helsingborg. Där skulle vi få se en teater om Astons stenar. Teatern handlade om en familj som hade en son som började samla på olika sorters stenar. Eftersom att han inte ville att dom skulle känna sig ensamma tog ham med sig stenarena hem. Hemmet blev till slut fyllt med stenar. Hans föräldrar kom till slut på en bra idé hur de kunde lösa alla problem. Hur de löste problemet vet eleverna svaret på.




När vi kom tillbaka från teatern samlades vi i klassrummet för att prata om vad den handlade om och vilka olika tankar vi hade. Aston tyckte om att samla på stenar. Vi var många som tycker om att samla på olika saker i klassen.     


Efter lunch fortsatte vi med vårt tema: Balansera och väga. Till hjälp fick eleverna problemlösningar och häften med viktträning. Så här ser det ut:

                 


Dagen avslutades med massage och avslappning. Ha en fortsatt trevlig dag.

P.S Glöm inte att öva på vår sång och dans till Eye of Tiger!


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 4 april 2011 13:59

Måndag igen! Vi startar med samling och engelska. Nya djur på engelska samt två välkända sånger på engelska. När de engelska djuren var färdigtränade var det dags att träna på Eye of the tiger.




Efter engelska jobbade vi vidare med j-ljud på svenska.


När vi haft rast var det tid för slöjd och matte.


Efter lunch hade vi Olweus, vi pratade om hur man känner sig trygg, vad trygghet är och hur man är när man är modig.


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 1 april 2011 21:44

Eleverna hade själv föreslagit tre olika rocklåtar till sångsamlingen fredagen den 29 april klockan 10:00.

Vid röstningen vann Eye of the tiger med stor majoritet.




Texten!


Risin' up, back on the street
Did my time, took my chances
Went the distance, now I'm back on my feet
Just a man and his will to survive

So many times, it happens too fast
You change your passion for glory
Don't lose your grip on the dreams of the past
You must fight just to keep them alive

Chorus:
It's the eye of the tiger, it's the cream of the fight
Risin' up to the challenge of our rival
And the last known survivor stalks his prey in the night
And he's watchin' us all in the eye of the tiger

Face to face, out in the heat
Hangin' tough, stayin' hungry
They stack the odds 'til we take to the street
For we kill with the skill to survive

chorus

Risin' up, straight to the top
Have the guts, got the glory
Went the distance, now I'm not gonna stop
Just a man and his will to survive

chorus

The eye of the tiger (repeats out)...

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 1 april 2011 12:05

Vi har blivit lurade gång på gång idag.Det startade redan när vi kom till skolan. Usch vad vi är lättlurade! Annars följde vi det vanliga schemat med läsgrupper och svenska. Vi fortsätter träna på j-ljudet.


Efter rast gjorde vi experiment med balansvågen. Uppdragets mål var att upptäcka skillnaden på balansvågen och balansbrädan. På balansbrädan kan man flytta stödpunkten och avståndet mella stödpunkt och vikter. Balansvågen måste man kalibrera och där är det vikten man kan förändra.

Gåta: Vad väger mest? Ett kilo järn eller ett kilo fjädrar?

Alicia kom på svaret.

Vi byggde balansvågar och skulle upptäcka saker om dem.

  I ett venndiagram kunde vi upptäcka lika och  olika saker hos balansbrädan och balansvågen.   Vi hörde på radion idag att nu ska vi få en 13 månad eftersom vi har skottår varannat år och 53 veckor ibland. Den ska heta orinember efter stjärnbilden Orion.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 31 mars 2011 16:24

Tisdagen den 5 april åker vi på teater till Dunkers Kulturhus. Bussen åker från träffen 09:00 och vi kommer hem cirka 11:00.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 31 mars 2011 16:11

Förmiddagen innehöll slöjd, idrott och matte. På matten arbetade vi individuellt samt tillsammans gjorde vi det sista talet på matteläxan som några tyckte var svår. Vi tränade också på multiplikationstabellerna 0, 1 och 10.

Efter lunchrasten var det dags för rättstavningsprov, eleverna har proven med sig hem och vi vill att de tar med de i morgon påskrivna.

Cirkus Musikör stod sedan på schemat och vi tränar på att sjunga och uppträda.

Dagen avslutades med att vi lyssnade på två förslag till nästa sångsamling som ska ha temat ROCK.


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 30 mars 2011 14:48

Läsgrupper och samling startade denna onsdag! På samlingen repeterade vi fågelljuden, Felix visade fina bilder från sin semester i London och därefter pratade vi om j-ljuden.

 

Eleverna fick sedan ett häfte med j-ljud som de arbetade med.

De skulle bland annat skriva meningar med j-ljud i.

Exempel:

Göran plockar jordgubbar.

Gösta firar jul.

Jerker tycker om djur.


 

Efter rasten var det matte och slöjd och efter lunch var det idrott och slöjd.

På matten jobbar vi vidare med hälften, dubbelt, udda tal och jämna tal. Vi pratar också om mattesagor, eleverna ska berätta eller skriva information och därefter formulera en fråga som de sedan visar uträkningen av och skriver svar till.


Exempel:

Kalle är 7 år och plockar jordgubbar till sig och sin syster. Kalle plockar 20 jordgubbar. Hur många jordgubbar får Kalle och hans syster var?

Svar: Kalle och hans syster får vars 10 jordgubbar.



Lisa har fem choklad och Pelle har fyra choklad. Hur många choklad har de tillsammans?

5+4=9

Svar: Lisa och Pelle har nio choklad tillsammans.




Ovido - Quiz & Flashcards