Senaste inläggen

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 17 februari 2011 17:19

Träning på Ring ring inledde denna morgon för de som sedan skulle ha matte, en tredjedel hade textilslöjd.

Efter rast hade vi idrott och matte.

När vi hade haft lunchrast tränade vi återigen på Ring ring och vi lyssnade på några ABBa låtar eftersom vi imorgon ska ha gemensam sångsamling med ABBA tema. Det ska bli väldigt roligt.

Info om ABBA:

Abba var en framgångsrik svensk popgrupp, som bildades 1970 i konstellationen 'Festfolket' och upplöstes i januari 1983.

Namnet ABBA kommer från medlemmarnas initialer: Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid. På skivomslag skrev gruppen ofta namnet med det första B:et spegelvänt, vilket också blev gruppens logotyp. Den idén kom från Rune Söderqvist.

Abba bestod av två gifta par: Björn Ulvaeus och Agnetha Fältskog samt Benny Andersson och Anni-Frid 'Frida' Lyngstad. När deras äktenskap brast 1979 respektive 1981 upphörde allt turnerande, och gruppen upplöstes slutligen i början av 1983 då Agnetha tillkännagav att Abba hade splittrats. Medlemmarna började efter det att arbeta med andra projekt, Björn och Benny med musikalen Chess och Agnetha och Anni-Frid med sina fortsatta karriärer som soloartister. Sista albumet med Abba var The Visitors, som kom ut 1981.


Här kommer länk till Mamma mia:


Text till Mamma mia:

 Send "Mamma Mia" Ringtone to your Cell Mamma Mia Ringtone


"Mamma Mia"

I've been cheated by you since I don't know when
So I made up my mind, it must come to an end
Look at me now, will I ever learn?
I don't know how but I suddenly lose control
There's a fire within my soul
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I forget everything, w-o-o-o-oh

Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been brokenhearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go?
Mamma mia, now I really know,
My my, I could never let you go.

I've been angry and sad about things that you do
I can't count all the times that I've told you we're through
And when you go, when you slam the door
I think you know that you won't be away too long
You know that I'm not that strong.
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I forget everything, w-o-o-o-oh

Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been brokenhearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go?
Mamma mia, even if I say
Bye bye, leave me now or never
mamma mia, it's a game we play
Bye bye doesn't mean forever

Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been brokenhearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go
Mamma mia, now I really know
My my, I could never let you go


Efter Abba träningen fortsatte vi med vår träning på Cirkus Musikör.



Av Katrin och Hanne, klass2ab - 16 februari 2011 16:04

Läsgrupper och samling startar vi med denna morgon. På samlingen tränade vi på låten Ring ring med ABBA. Den ska vi uppträda med på fredagens sångsamling, det ska bli roligt!


Tyst och död är telefon
står där nästan som ett fån
inte ringer du och säger älskling nu som du gjorde
allting är så tyst mot förr
ingen knackar på min dörr
det som lockat mig frestar inte, nej, som det borde

inget roar mig just nu
ingen annan bara du

ring ring, bara du slog en signal
ring ring, tystnaden är så total
ring ring, skingra den oron som mal
om jag fick en signal, tog jag ett språng
hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong
om du ring--ring--ringde en endaste gång
om du ring--ring--ringde en endaste gång

att en telefon kan va'
lika tyst varenda dag
om det vore så, det var något fel ändå men dessvärre
om den bara sa ett knyst
om den inte blott var tyst
om jag fick en lön för en enda bön av vr Herre

inget roar mig just nu
ingen annan bara du

ring ring, bara du slog en signal
ting ring, tystnaden är så total
ting ring, skingra den oron som mal
om jag fick en signal, tog jag ett språng
hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong
om du ring--ring--ringde en endaste gång
om du ring--ring--ringde en endaste gång






Därefter arbetade vi med läsförståelse. Eleverna får läsa en text och därefter svara på frågor, de kan gå tillbaka i texten för att hitta svaret om de glömt bort det.


Efter rast var det slöjd och matte och efter lunchrasten var det idrott och matte.

På matten arbetade vi vidare med olika saker och slutade sista stunden med kluringar.

  
Vilken klocka ska översta raden fortsätta med? Är det klocka 1, 2, 3, 4 eller 5?


Så här gissar vi!

  


Rätt svar!

  





Nästa kluring!


  


Rätt svar:

  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 15 februari 2011 17:17

Tisdag morgon börjar som vanligt med samling och läsgrupper. Alla har också fått en ny matteläxa till den 1 mars. Vi pratar mycket om att det finns sju dagar på en vecka, 12 månader på ett år, 52 veckor på ett år, 365 dagar på ett år (366 dagar när det är skottår som infaller vart fjärde år, nästa gång är det 2012).

Andra begrepp som vi använder är igår, i förrgår, i morgon och i övermorgon.

Vilken månad som kommer före och repektive efter en speciell månad och årstiderna är också saker som vi har tränat.


Efter samlingen arbetade vi med läsförståelse.


När vi hade haft rast hade två tredjedelar av klassen idrott och de andra arbetade vidare med matte genom att träna på vad var och en behöver.


Till lunch var det spagetti och köttfärssås och därefter rast.


Då alla kommit in efter rast arbetade vi en stund med några kluringar

exempelvis:

 Åsa är 8år och Kalle är 3 år. Hur gammal var Åsa när Kalle föddes?

Mamma är 34 år? Hur gammal var hon när Åsa föddes?


Du har 10 kronor. Tablettasken kostar 5kr. Klubban kostar 2kr.

Chokladet kostar 3kr. Tuggummit kostar 1kr.

Vad kan du köpa för dina 10kr?


Efter knappt halva tiden fick vi besök av clownen Jag fattar inget.

Clownen kom in och bad oss om hjälp, han hade stoppat fullt med vikter i sina fickor och hade fått obalans.  På huvudet hade clownen en våg, han trodde det var en hatt. Vi fick hjälpas åt att förklara för clownen vad kilogram, gram, balans, obalans, våg m.m var. Clownen trodde att våg bara kunde vara något på vattnet.  

    Clownen:Jag fattar inget

    

Alla dessa vikter hade clownen lagt i sina fickor, det var verkligen int konstigt att han hade svårt att gå och hålla balansen.

  

Vi provar vågen som clownen trodde var en hatt.

  



Vi sammanfattar vad vi pratat om och vad vi vet om vårt nya tema:

BALANSERA OCH VÄGA


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 14 februari 2011 17:46

Måndag igen!

Vi tittade på bloggen och pratade om vad vi gjorde förra veckan.

På engelskan lärde vi oss veckodagar och månader samt repeterade klockan.






Efter rasten hade vi slöjd och matte.  Alla jobbar och tränar vidare på sina saker.

När vi ätit lunch jobbade vi med multiplikationstabellen.

Multiplikation är ju upprepad addition med samma antal.

  6x6=36   

Fyrans och femmans tabell!  Åttans tabell!    Nians tabell!  


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 11 februari 2011 08:02

Vi började med upprop och samling sedan hade några av eleverna textilslöjd. Resten forsatte med antingen matte med hjälp av talblocken eller våra logiska mönster där man ska rita eller skriva fortsättningen på det påbörjade mönstret.


Efter rasten gick vi på ett fint led upp till 5:orna som skulle visa upp en pjäs om Sverige under medeltiden. Deras teaterpjäs var mycket rolig och intressant. Alla fick sig ett gott skratt! Här är lite rekvisita som användes under pjäsen.


      

    


När vi hade gett 5:orna massvis med applåder gick några ner till klassrummet igen och resten fortsatte med idrott.

Efter lunchen började vi med att värma upp våra rösten med uppvärmningslåtar. Vi sjöng till exempel: "titta där är blåbär" och "minnimannimånni" i många olika tonlägen. Sedan började vi repetera våra låtar som vi ska sjunga i Cirkus Musikör. Eleverna börjar kunna många av låtarna bra nu. Vi är säkra på att vår musikör kommer att bli jättebra!

 


Dagen avslutades med avslappning och massage.  

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 9 februari 2011 18:19

Dagen började med en samling. Några är tillbaka från att ha varit sjuka och andra elever har nyss blivit sjuka. Därför vi är fortfarande en mindre klass än vanligt.

Under morgonen hade vi kiwigrupper där vi gick igenom förra veckans läxa och delade ut nya läxor. De som inte hade läsgrupper arbetade med läsförståelse.

  

Efter rasten hade några elever slöjd och de andra räknade matte med hjälp av talblocken. Vi även hade individuella samtal om almanackan.

Efter lunch fortsatte vi med matte medans hälften av eleverna hade idrott. Denna gången kollade vi på olika mönster. Man ska alltså fortsätta på det mönster som redan har påbörjats.

Så här kan det se ut:

  


Dagen avslutades med avkoppling och massage. Nu är det snart en helt ny dag. Det ser vi fram emot!

Ha en trevlig kväll!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 8 februari 2011 21:46

Vi började morgonen med att fira Elias som fyllde år. Givetvis sjöng vi för honom!


  


Efter det hade några elever läsgrupper och några fortsatte med läsförståelsen. Sen räknade vi matte med hjälp av talblocken. Vi tycker att talblocken är jättebra att ha när vi räknar matte eftersom de alltid visar rätt svar när man bygger dom.


Efter rasten tränade vi på almanackan och allt som hör till. Många börjar bli duktiga på veckodagarna, månaderna och årstiderna nu.

När lunchen var över gick en del av klassen till idrott (där Elias fick välja sport eftersom det var hans födelsedag) och en del av klassen stannade och räknade lite matte.

Dagen avslutades med avkopplande massage och ljuvlig musik.


Hörs imorgon!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 7 februari 2011 12:03

Då var det måndag igen. Härligt! Vi började med en morgonsamling där vi gick igenom vad vi gjorde förra veckan. Vi passade på att repetera låten "ring ring" av ABBA igen. När vi hade sjungit fick vi se en liten film om klockan på engelska. Här kan ni klicka på play och se den igen:



Innan rasten hann vi med att räkna matte vi ritade även mönster som upprepade sig. Eleverna fick göra egna mönster på ett rutat papper och sedan byta papper med en kompis som skulle avsluta det påbörjade mönstret.

   


När några av eleverna var färdiga med detta fick de en uppgift av Hanne. De skulle hitta siffrornas grannar. Då fyller man ut de tomma rutorna med det rätta svaret.


Efter lunch hade vi Olweusmöte. Först fick var och en säga sitt namn och berätta en sak som de tycker att de var duktiga på. Vi gick även igenom reglerna mot mobbing. Vi lekte en lek där man skulle göra en rörelse och sedan skulle resten av eleverna göra samma rörelse. Efter det avslutade vi med att ge personen brevid sig en komplimang. Alla är mycket duktiga på att säga snälla saker om sin kompis.


Innan vi slutade för dagen räknade vi lite matte till och lyssnade på avslappnande musik och fick massage.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Ovido - Quiz & Flashcards