Senaste inläggen

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 17 mars 2011 13:38

Slöjd på morgonen för 3AB och matematik för övriga. Vi fortsätter att träna och träna det var och en ska kunna. Nu är alla tester klara och vi kan se att vi har koll på var eleverna befinner sig och att de tränar på rätt saker. De som håller på med växling över tiotal gör det gerenerellt ganska länge eftersom det tar tid att automatisera sätt att tänka. När man växlar ska man först fylla ut till tio eller dra från till tio innan man fortsätter. Det tar tid att automatisera men när man väl lärt sig, går huvudräkningen i racerfart. Några håller på med tal upp till 1000. Vi repeterar udda och jämnt. Idag skulle eleverna komma på udda och jämna tal som var mellan 20-100. Tidigare har vi mest pratat om tal mellan 0-10. Nytt för denna veckan är begreppet DUBBELT. 


På eftermiddagen hade vi rättstavning. Alla har fått hem testerna för påskrift och träna på de ord som var felstavade. Efter testet tränade vi Cirkus Musikör.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 16 mars 2011 16:01

Vi fortsätter med våra läsgrupper på morgonen och övriga arbetade med ng-ljud, läsförståelse och huset.

Resten av dagen bestod av matte, idrott och slöjd. På matten pratade vi om hälften och dubbelt samt arbetade vidare individuellt med det var och en behöver träna på.


Av Katrin och Hanne, klass2ab - 15 mars 2011 19:28

Läsgrupper och träning på ng-ljud inledde morgonen. När vi haft rast var det dags för matte och idrott. På matten tränade vi på udda och jämna tal samt talmönster.

Udda tal: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37

Jämna tal: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36

Exempel på talmönster: 9, 8, 7, _, _, _,

                                   1, 2, 3, _, _, _,

                                   2, 4, 6, _, _, _


Efter lunchrasten jobbade vi med hekto och kilo.

1kg=10hg                                              


     10hg=1kg

2kg=20hg                                              


     20hg=2kg

3kg=30hg                                              


     30hg=3kg

4kg=40hg                                              


     40hg=4kg

5kg=50hg                                              


     50hg=5kg

6kg=60hg                                              


     60hg=6kg

7kg=70hg                                              


     70hg=7kg

8kg=80hg                                              


     80hg=8kg

9kg=90hg                                              


     90hg=9kg

10kg=100hg                                             


  100hg=10kg



17hg=1kg och 7hg

25hg=2kg och 5hg

76hg=7kg och 6hg

4hg+6hg=10hg=1kg

2kg+3kg=5kg=50hg

40kg+20hg=40kg+2kg=42kg



Av Katrin och Hanne, klass2ab - 14 mars 2011 14:13

Vi startade med en återblick på förra veckans arbete. Det blev repetition på ng-ljud, udda och jämnt och kilo och hekto. På engelskan övade vi på djur. Till sist sjöng vi "Michelangelo". Under frukten kom Eva in och pratade med eleverna om att hålla snyggt på toaletterna. Det är ingen som tycker det är trevligt med smutsiga toaletter. Efter rast gick 2ab till slöjden och resten hade matematik. Nu har alla elever gjort matteprovet MGF. På eftermiddagen räknade vi ljuskoppar och nu har vi 41365. Det blev inget klassråd för ingen hade lämnat in några frågor så vi hoppade direkt till elevens val. Några dansade andra lekte och spelade på datorn.

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 11 mars 2011 11:51

Veckans sista läsgrupper fick sina läsläxor. Vi gick igenom ett nytt ljud, när nk kommer efter varandra. Exempelvis bank, bänk, anka, banka, stänkte.

När vi haft rast fortsatte vi med väga och balansera. Vi gjorde experiment med en "gungbräda" och klossar. Det skulle vara jämvikt. 

        

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 10 mars 2011 17:54

Dagen har som vanligt varit fylld till bredden med aktiviteter. Den startade med slöjd och matematik. Idag startade vi med testet MGF i matematik. Det ska visa om om man kan begrepp somm lång, längre, längst, hög, högre högst, tung, tyngre, tyngst och andra lägesord. Hur man tänker när man ser och jämför area och geometriska figurer. En uppgift var att lista ut om två klumpar med lika mycket lera ändrade sin vikt om man plattade till dem.


Det blev "innerast" idag för dem som tyckte att det var kallt ruggigt. Efter rast var det idrott och matematik för slöjdarna.


Eftermiddagen bjöd träning på Cirkus Musikör och så kom Ulrika och berättade om musikskolan och visade hur man spelar fiol.


Ulrika skrev upp adressen till Dunkers där man kan se vilka olika aktiviteter som finns där samt vilka olika instrument man kan spela.

På söndag är det "Dunkers Unga" DU- dagen, då kan mankomma och titta, lyssna och prova på olika instrument. Det är olika tider för de olika sakerna så de exakta tiderna kan ni se på adressen till dunkers. Det börjar 10:00! Klockan 15:00 spelar drumcorps.

Adressen är www.dunkersunga.se


     


Under dagen har vi också hunnit börja träna på den melodifestivalsång som vi ska framföra på nästa sångsamling. Den låt som fick flest röster var :

Michelangelo med Björn Skifs som sjöng den 1975





Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig
Fast bliderna är många har ingen av dom lyckats mej
Bilderna saknar ju skärpa och stil
Och gör inte rätt visa åt din profil
En tanke når mig långt ifrån
Jag slår mig ner vid min telefon

Michelangelo kan du svara på
Hur du gjorde dom alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo men så svara då
Kan du komma hit och ta med stafilt och måla av min vän
Ohh


Om han kunde visa hela världen hur du ler
Så skulle mona-lisa be om att få plockas ner
Ohh
Du skulle ta henne plats som legend
Med fräknar på näsan blev du lika känd
Som mästaren nån stans ifrån
Var snäll och svara I telefon


Michelangelo kan du svara på
Hur du gjorde dom alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo men så svara då
Kan du komma hit och ta med staflit och måla av min vän
Ohhh


Yhea yhea ohh
Du skulle ta hennes plats som legend
Med fräknar på näsan blev du lika känd
Som mästaren nån stans ifrån
Var snäll och svara I telefon


Michelangelo men så svara då
Michelangelo men men men så svara då


Mi-i-i-i-ichelangelo men men så svara då
X3




Av Katrin och Hanne, klass2ab - 9 mars 2011 12:16

Vi fortsatte med nya  ljud, idag var det g-ljudet!

  


Efter rasten var det slöjd och matte. Vi arbetade med udda och jämna tal samt hälften och dubbelt.


Exempelvis: Vi har en banan och vill ha dubbelt så många. Hur många bananer vill vi ha?

Svar: 2 stycken bananer.


Vi har 10 ärtor och vill ha hälften så många ärtor. Hur många ärtor vill vi ha?

Svar: 5 stycken ärtor.


Passa på att prata hälften och dubbelt när ni tar grönsaker, frukt, godis eller liknande!


Då vi haft lunchrast var det idrott och mattediagnos!

Av Katrin och Hanne, klass2ab - 8 mars 2011 15:20

Idag har vi börjat prata om ng-ljudet! Det var jättespännande!

    


Efter rasten gjorde vi en mattediagnos och tränade på udda och jämna tal.

Udda tal: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37.......

Jämna tal: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36........


När vi haft lunchrast jobbade vi vidare med kg och hg.

1kg=10hg

2kg=20hg

30hg=3kg

40hg=4kg


  

Ovido - Quiz & Flashcards